Tekstgrootte
Onze gezamenlijke motivatie en ons innerlijke kompas is ons geloof in God en Zijn liefde voor mensen.
Ons voornaamste doel is dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen, verantwoordelijke burgers, in een veilige schoolomgeving, waarin het geloof in God meegegeven wordt.
Ouders zijn onze belangrijkste partners: zij zijn degenen die hun kind het meest nabij zijn en het beste kennen.
In het dorp speelt onze school een rol van betekenis, samen met de openbare school en de andere partners in het Kulturhus ‘De Burcht van Haeften’.
We willen anticiperen op veranderingen in de samenleving, waarin opvoedings- en gedragsproblemen lijken toe te nemen, de verwachtingen hoog gespannen zijn, de rol van ICT en social media steeds groter wordt, de omgang met anderen en andersdenkenden onder druk staat en de invloed van het christelijk geloof steeds kleiner wordt.
We doen ons werk iedere dag in een hecht team, dat zich inspant voor passend onderwijs van goede kwaliteit.Het team heeft de visie op didactisch- en pedagogisch handelen en klassenmanagement als volgt verwoord:
Op Goudenstein geven we gestructureerd les volgens het EDI-model (expliciete directe instructie), waarbij we hoge verwachtingen hebben van de leerlingen. De leerkracht laat leerlingen actief leren en zelf ontdekken en is begeleider van het leerproces.
Door middel van coöperatief leren is er veel aandacht voor basisvaardigheden, dialogen en interactie.
De kinderen betrekken wij bij de eigen ontwikkeling via ‘Leren Zichtbaar Maken’. Via de drie formatieve vragen: Wat ben ik aan het leren? Wat lukt er al goed? Wat is mijn volgende stap? weten de kinderen waar en wat ze aan het leren zijn. De leerling wordt zelf eigenaar van zijn of haar leren.
De leerkracht zorgt door het creëren van een veilige sfeer, structuur en het zien van alle kinderen dat het zelfvertrouwen van de leerlingen bevorderd wordt en dat ze daardoor openstaan voor het geven en ontvangen van effectieve en opbouwende feedback aan elkaar. Dit zorgt voor respectvol gedrag en betrokkenheid op elkaar.
Op CBS Goudenstein kenmerkt het klassenmanagement zich door voorspelbaarheid in regels, routines, klaarliggen van materialen, verwachtingen in opdrachten en gedrag en het goede overzicht en direct handelen van de leerkrachten.