Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen op Social Schools | Registreren
  • Home
  • Onze school
    • Christelijk onderwijs
    • Kanjerschool
    • Team
    • Resultaten
    • Schoolregels
  • Onderwijs
    • Visie
    • Leerlingenzorg
    • Taak intern begeleider
    • Passend onderwijs
    • Expliciete Directe Instructie (EDI)
    • Leren Zichtbaar Maken
    • Plusklas CPOB
    • Techniekonderwijs
    • EHBO-les
    • Typeles
    • Leerlingenraad
    • Toekomstgericht onderwijs
    • Burgerschap
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Jaarkalender
    • Vakantierooster
    • Verlofregeling
    • Voor het eerst naar school
    • Aanmelding nieuwe leerlingen
    • Bestuur
  • Ouders
    • Contact met ouders
    • Buitenschoolse opvang
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Gebedsgroep
    • Ouderportaal Social Schools
    • Klachtenregeling
  • Downloads
    • Schoolgids
    • Oud papier
    • Rookvrij schoolplein
  • Contact
Leren zichtbaar maken
Sterke leerlingenzorg
Kanjerschool
Christelijk onderwijs

  • Visie
  • Leerlingenzorg
  • Taak intern begeleider
  • Passend onderwijs
  • Expliciete Directe Instructie (EDI)
  • Leren Zichtbaar Maken
  • Plusklas CPOB
  • Techniekonderwijs
  • EHBO-les
  • Typeles
  • Leerlingenraad
  • Toekomstgericht onderwijs
  • Burgerschap

EXPLICIETE DIRECTE INSTRUCTIE (EDI)  

Het EDI-model geeft een vaste structuur aan de lessen. Als instructievorm wordt gekozen voor uitleggen, het hardop denkend voordoen (modellen) en het voordoen met materialen. 

De vaste structuur van een EDI-les ziet er als volgt uit: 

Start 

Lesdoel: concreet leerdoel op het digibord. Leerkracht en leerlingen verwoorden het doel.  

  • Activeren van voorkennis: verbinding maken wat de leerlingen al weten, met de nieuwe stof (kennis activeren vanuit het langetermijngeheugen naar het werkgeheugen).  

Kern:  

  • Doel van de les bespreken: met een concreet, meetbaar leerdoel op het bord.  

  • Instructie: uitleggen-voordoen-nadoen-modellen (hardop denken). De leerkracht staat model.   

  • CVB (Controle Van Begrip) vragen worden gebruikt   

  • Onderwijzen van het concept, de vaardigheid, het belang van het lesdoel  

  • Begeleide inoefening: de leerkracht doet voor en de leerlingen doen mee  

  • Lesafsluiting  

  Zelfstandige verwerking:  

  • Evaluatie (check): de leerkracht kijkt wie de stof begrijpt en zelfstandig verder kan en wie er verlengde instructie nodig heeft.  

  • Verlengde instructie: de leerlingen die het nodig hebben krijgen een verdieping op de instructie door deze aan te bieden op een andere wijze, zoals stappenplannen, materiaal e.d.  

  • Zelfstandig werken: de leerlingen doen succeservaringen op door zelfstandig het werk te kunnen maken. De stof wordt zo in het langetermijngeheugen opgenomen.  

  • Taakwerk  

  • Periodieke terugblik  

  • Toets  

De leerkrachten streven naar instructies volgens het EDI-model bij rekenen, spelling en begrijpend lezen bij leerkracht gebonden lessen. Differentiatie vindt zoveel mogelijk tijdens en na de begeleide inoefening plaats. 


Snel naar

Kind aanmelden

Schoolgids

Visie

Onderdeel van CPOB

Onze school Christelijk onderwijs Kanjerschool Team Resultaten Schoolregels
Onderwijs Visie Leerlingenzorg Taak intern begeleider Passend onderwijs Expliciete Directe Instructie (EDI) Leren Zichtbaar Maken Plusklas CPOB Techniekonderwijs EHBO-les Typeles Leerlingenraad Toekomstgericht onderwijs Burgerschap
Praktische informatie Schooltijden Jaarkalender Vakantierooster Verlofregeling Voor het eerst naar school Aanmelding nieuwe leerlingen Bestuur
Ouders Contact met ouders Buitenschoolse opvang Ouderraad Medezeggenschapsraad Gebedsgroep Ouderportaal Social Schools Klachtenregeling
Downloads Schoolgids Oud papier Rookvrij schoolplein
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools