Tekstgrootte
Op onze school wordt het leerstofjaarklassensysteem gehanteerd. Dat houdt concreet in dat ons onderwijsaanbod gebaseerd is op een gemiddelde ontwikkeling van kinderen in een bepaalde leeftijd. De methodes die wij gebruiken zijn zo opgebouwd. Nog steeds kiezen wij bewust voor dit systeem. Het vormt de basis van waaruit we ons onderwijs organiseren. Twee kernwoorden zijn hierin van belang: gelijkwaardigheid en verschillen. Wij vinden het van belang dat kinderen op school samen leven, werken en leren met kinderen die ongeveer in dezelfde fase van hun ontwikkeling zijn, zowel cognitief als sociaal-emotioneel en lichamelijk. De interactie in het samen spelen en samen werken draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Die interactie vraagt in onze visie
om een zekere mate van gelijkwaardigheid in leeftijd en ontwikkeling. Tegelijk zijn we ons bewust van de onmiskenbare verschillen in ontwikkeling tussen leeftijdsgenoten. Die verschillen maken het onderwijs complexer. Die verschillen zien we ook als een kans om kinderen bewust te maken van specifieke kenmerken en eigenschappen van zichzelf en van de ander. Als school gaan wij graag de uitdaging aan om kinderen te leren functioneren in een groep waarin leeftijdsgenoten verschillend zijn. De school is een samenleving in het klein, waarin kinderen met verschillende mogelijkheden en behoeften samen in een klas zitten. Dat vraagt om een klimaat waarin anders-zijn normaal is. Wij accepteren verschillen en we accepteren ook dat verschillende kinderen soms anders benaderd worden.
Passend onderwijs leidt ertoe dat er tot op zekere hoogte maatwerk geleverd wordt, afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. De leerkracht zal sommige (groepjes) kinderen meer of andere instructie geven, andere (groepjes) kinderen krijgen meer tijd of werken met aangepaste lesstof. In de meeste gevallen wordt die extra aandacht, zorg en begeleiding georganiseerd voor groepjes kinderen en niet individueel.