Tekstgrootte
Gedurende de komende vier jaar wordt binnen de school ‘Leren zichtbaar maken’ geïmplementeerd. Het team volgt scholing bij Bazalt.
“Leraren en leerlingen denken vaak dat leren gemakkelijk moet zijn. Vraag maar eens aan leerkrachten en kinderen wie de beste leerlingen zijn. De meesten wijzen dan leerlingen aan die het ‘gewoon doorhebben’, die dingen weten zonder schijnbare moeite of die van nature talent voor iets hebben. Maar dit zijn nu juist eigenschappen die niet met leren te maken hebben. Leren is meer een uitdaging. Om diep te leren is het nodig dat je op de grens staat tussen weten en niet weten. Je erkent dat je bepaalde dingen nog niet weet, maar dat je die met inzet en de juiste strategie wel te weten kunt komen. Soms betekent leren dat we moeten herordenen wat we al weten, of dat we bestaande kennis moeten loslaten om iets beter te begrijpen. Zoals Piaget zei: “Om te leren is onbalans nodig.” Dat wil zeggen dat je pas diep leert als hetgeen wat je weet niet in balans is met wat je tegenkomt. Wanneer je denkt: “Hé, hoe zit dit, ik snap het niet” of “Dit klopt toch niet?”, dan is de balans uit evenwicht en krijg je de kans om te leren en te groeien.” Het citaat is van onderwijswetenschapper John Hattie.
De vijf actiegebieden zijn: de zichtbaar lerende leerlingen, ken uw impact, zichtbaar lesgeven en leidinggeven, effectieve feedback en de Leren Zichtbaar Maken school.
Ondertussen is het team volop bezig met de kinderen rond ‘Leren Zichtbaar maken’ in de praktijk in de klas.
Belangrijke vragen hierbij zijn:
Kinderen horen aan het begin van de les wat ze gaan leren in het doel en ze kunnen wat ze aan het leren zijn ook goed benoemen. Sommige groepen proberen nu met de kinderen in te schatten hoe goed ze het doel kunnen behalen. En wat ze daar voor nodig hebben.
Er zijn groepen waar de kinderen ‘succescriteria’ krijgen bij het leerdoel via een (visuele) kijkwijzer. Vaak worden deze tiptops bedacht samen met de kinderen. We zien dat dit de kinderen ondersteunt in het leren en uitvoeren. Een mooi houvast.
Er zijn ook groepen waar gewerkt wordt met praatmaatjes. Samen met dit maatje wordt feedback gegeven op de uitgevoerde opdrachten. De kinderen geven elkaar een tip of een top om verder te kunnen.
We staan ook stil bij leereigenschappen zoals: doorzetten ,concentreren, nieuwsgierig zijn enz.
Het is mooi om te zien hoe kinderen en groepen zich ontwikkelen in dit proces en zo inzicht krijgen in het eigen leren.