Goudenstein

Over onze school
 

Christelijk onderwijs

Op CBS Goudenstein (GST) gaat het naast kwalificatie (onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het vervolgonderwijs) ook om persoonsvorming (brede ontwikkeling) en socialisatie (leren samenleven met anderen) gaat. GST vormt een leer- en leefgemeenschap met een veilig klimaat. We bieden leerlingen de basis om te kunnen ontdekken wie ze zijn en willen zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze met anderen om kunnen gaan. We willen leerlingen vertrouwd maken met de woorden en waarden uit de Bijbel en het christelijk geloof in de hoop dat ze de waarde ervan ontdekken en zich die eigen maken. Zo kunnen die voor hen worden tot een innerlijk kompas, van waaruit ze leven, omgaan met anderen en keuzes maken. Medewerkers vervullen hierin een voorbeeldfunctie.  

Vanuit de overtuiging dat de woorden en waarden uit de Bijbel en het christelijk geloof in al zijn verscheidenheid voor ieder kind van betekenis kunnen zijn of worden, willen we alle leerlingen daarmee in aanraking brengen. We maken hen graag vertrouwd met waarden als respect, betrouwbaarheid, geduld, gericht zijn op anderen, rechtvaardigheid en vergevingsgezindheid en maken die in de praktijk waar.  

We vertellen leerlingen verhalen uit de Bijbel en andere bronnen en besteden aandacht aan de christelijke feestdagen, waarbij we hen het voorbeeld geven in een respectvolle omgang met andersdenkenden.  

Kwaliteit van onderwijs

We doen ons werk iedere dag in een hecht team, dat zich inspant voor passend onderwijs van goede kwaliteit.

Het team heeft de visie op didactisch- en pedagogisch handelen en klassenmanagement als volgt verwoord:

Op GST geven we gestructureerd les volgens het EDI-model (expliciete directe instructie), waarbij we hoge verwachtingen hebben van de leerlingen. De leerkracht laat leerlingen actief leren en zelf ontdekken en is begeleider van het leerproces. 

Door middel van coöperatief leren is er veel aandacht voor basisvaardigheden, dialogen en interactie. 

De leerkracht zorgt door het creëren van een veilige sfeer, structuur en het zien van alle kinderen dat het zelfvertrouwen van de leerlingen bevorderd wordt en dat ze daardoor openstaan voor het geven en ontvangen van effectieve en opbouwende feedback aan elkaar. Dit zorgt voor respectvol gedrag en betrokkenheid op elkaar. 

Samen optrekken

We werken nauw samen met ouders en externen. Ouders zijn onze belangrijkste partners: zij zijn degenen die hun kind het meest nabij zijn en het beste kennen. Samen optrekken en korte lijntjes zijn daarin erg belangrijk!

In het dorp speelt onze school een rol van betekenis, samen met de openbare school en de andere partners in ‘De Burcht van Haeften’.